Allmänna villkor - konsument

1. Allmänt
 

Kespa.se ägs av Kespa AB, ett privat aktiebolag med sitt säte i Malmö, Sverige. org.nr 559212-3441 (”Kespa”).

För att komma i kontakt med Kespa AB, vänligen skicka ett mail till contact@kespa.se med ditt ärende samt dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig. Du kan även nå kundtjänst genom att ringa 010- 207 00 96. 

Det är möjligt för både företag och konsumenter att göra beställningar på kespa.se. Kespa tillämpar köplagen för näringsidkare och konsumentköplagen samt distanslagen för konsumenter.

Nedan villkor gäller för konsumenter.

För att handla på kespa.se måste du fyllt 18 år. Om du är under 18 år krävs det vårdnadshavares samtycke att beställa hos oss.

2. Beställning och betalning

  • All försäljning från Kespa sker via ehandel (kespa.se).
  • För att genomföra ett köp måste kunden acceptera de allmänna villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa dem.
  • En orderbekräftelse kommer att skickas till den e-postadress kunden angav vid beställningen. I kundens orderbekräftelse framgår uppgifter om produkt (er), pris, fakturerings- och leveransadress.
  • Kunden ska kontakta contact@kespa.se omgående om denne uppmärksammar fel i orderbekräftelsen. Köpavtal träffas först när kespa.se bekräftat beställningen genom en skriftlig orderbekräftelse till kunden.
  • I de fall en produkt/ vara skulle komma att utgå eller av annan anledningen ej levereras till kunden, kan kunden komma att erbjudas en likvärdig vara.
  • Kunden kan välja att betala sitt köp genom kortbetalning (Mastercard, VISA och Maestro) via Shopify Payments
  • Vidare kan kunder använda Klarnas lösningar (Klarna pay later, Klarna pay now, Klara Sliceit). Eventuell kostnad, samt upplägg för respektive presenteras i utcheckning. För mer information om betalningslösningar med Klarna och villkor, besök www.klarna.se.
  • Företag kan även välja att betala via faktura (kreditprövning kan komma att ske).
  • Vid köp genom kortbetalning ska kortnummer, kortägarens namn, CVC-kod samt giltighetstid anges. Debitering av kundens konto sker när varorna skickas från Kespa till kunden.
  • Säkra kortbetalningar med 3D-secure tillämpas.
  • Betalning av varor kan endast ske i SEK.
  • Varan förblir i Kespas ägo fram tills dess att full betalning för kundens gjorda beställning är erhållen.
  • Inget lägsta ordervärde finns.
3. Fraktkostnad och leverans
    • Kespa levererar inom hela Sverige (undantaget öar utan regelbunden postgång).
    • Kespa skickar, via tredjepartsleverantör (Dreamlogistics AB), genomförda beställningar enligt något av nedanstående alternativ.
    • De fraktlösningar som erbjuds är:
      • Privatperson
        • Varubrev Postnord (för mindre artiklar)
        • Leverans till DHL Servicepoint (utlämningsställe)
      • Företag
        • DHL paket med företagsleverans
        • Schenker paket med företagsleverans
    • Kespas normala leveranstider är 2-7 arbetsdagar beroende på artikel och leveransort (orter norr om Umeå kan ta någon dag längre). Notera att beställningar gjorda på helgdagar hanteras tidigast nästkommande arbetsdag. 
    • Vid förseningar kommer Kunden kontaktas omgående via mail för information med ny beräknad leveransdag och då ges möjlighet att makulera order. 
    • Vid frågor om leverans, vänligen skicka ett mail till leverans@kespa.se
    • Restnoterad vara skickas när Kespa mottagit leverans från sin leverantör vilket innebär att delleverans (er) kan förekomma.
    • Beställningar som överstiger ett ordervärde om 1250 SEK (inklusive moms) är fraktfria. För ordrar under 1250 SEK (inklusive moms) tillkommer en fraktavgift om 124 SEK (inklusive moms).
    • Kespa skickar ut ett spårningsnummer till kundens angivna mailadress för att kunden ska ha möjlighet att följa dennes leverans, i de fall den valda fraktlösningen stödjer detta (gäller ej t.ex. varubrev).
    • Kespa förbehåller sig rätten att debitera kunden för ej uthämtade paket till ett sådant belopp som hänför sig till kostnader Kespa upplupet som ett resultat av kundens underlåtenhet av att hämta ut skickat paket.
    4. Priser
      • Alla priser på Kespa.se anges i SEK (inklusive moms). Kunden kan även välja att se priser exklusive moms.
      • Kespa reserverar sig för prisändringar oberoende orsak (inklusive felskrivningar) och förbehåller sig rätten att justera varornas pris löpande.
      • Samtliga priser på Kepsa.se anges alltid utan fraktkostnad och andra förekommande avgifter. Fraktkostnaden framgår i kassan innan köp genomförs.  
      5. Ångerrätt
        • Kunden har vid köp av varor på kespa.se en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som börjar löpa från den dag att kunden tagit emot varan som denne har beställt.  

          5.1 Nyttjande av din ångerrätt:
        • Kunden måste meddela Kespa att denne ångrar sitt köp. Kunden kan använda denna blankett alternativt skicka ett mail till contact@kespa.se. I meddelandet ska kundens namn, e-postadress, telefonnummer och ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå.
        • Kunden bör omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter att denne meddelat Kespa, returnera produkterna i fullgott skick till Kespa. Kontaktuppgifter står i dessa villkor under ”Allmänt”.
        • Retur skickas till:
          • Kespa AB, Nordenskiöldsgatan 11, 211 19 Malmö
        • Kunden står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i sin ursprungliga förpackning. Kostnadsexempel för returfrakt: 4 oljefilter samt 2 motorluftfilter ca 500kr för frakt inom Sverige.
        • Kespa förbehåller sig rätten att, från återbetalningsbeloppet, dra av en summa motsvarande sådan värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 
        • Retur av del av order är möjlig enligt samma villkor som hel order på order gjord i e-handelsplattform. 
        • Återbetalning sker inom 14 dagar från det att Kespa mottagit meddelandet. Återbetalning sker på samma sätt som betalning erhållits, om inte annat gemensamt avtalas.

          För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
        6. Reklamation och klagomål
          • Konsument har rätt att reklamera en produkt inom tre år från det att du mottog varan.
          • Kespa undersöker alla produkter, utan att bryta emballaget, innan de skickas till kunden. Skulle produkten likväl vara skadad eller felexpedierad när den anländer till kunden, åtar sig Kespa i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, att kostnadsfritt åtgärda felet via en utbytesvara.
          • Reklamation, klagomål, eventuella fel och defekter ska skickas utan dröjsmål (två (2) månader anses alltid vara skälig tid) till contact@kespa.se efter uppdagad defekt. I mailet ska kunden ange namn, e-postadress, telefonnummer, ordernummer och en beskrivning av felet.
          • Kunden måste alltid kontakta oss för ett godkännande vid returnering av defekt vara.
          • Om Kespa inte kan avhjälpa felet eller leverera en motsvarande produkt, återbetalar Kespa kunden för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Kespa står för returfrakt vid godkända reklamationer.
          • Återbetalning sker på samma sätt som betalning erhållits, om inte annat gemensamt avtalas.
          • Kespa förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte kan anses som felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Kespa riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
          7. Ansvarsbegränsning
            • Kespa ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller förluster som kan uppstå på grund av produkten.
            • Kunden ansvarar för att vid mottagandet och före montage att kontrollera att varan passar och uppfyller kraven för dennes applikation av produkten. Kespa ansvarar ej heller för skador som uppförs på grund av felaktigt montage där tillverkarens instruktioner ej följts.
            • Kespa ansvarar inte för förseningar och/eller/fel på produkt (er) som hänför sig till omständigheter utanför Kespas kontroll (Force Majeure). Sådana omständigheter kan exempelvis vara (men ej begränsat till) (i) arbetskonflikt, (ii) eldsvåda, (iii) krig, (iii)myndighetsbeslut, (iv) pandemi och (v) förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
            • Kespa ansvarar ej för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som gjorts av tredjepart respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
            • Kespa reserverar sig för eventuella tryckfel på kespa.se såsom bild och skrivfel i produktbeskrivning och teknisk specifikation samt slutförsäljning av produkter. Kespa har rätt att när som helst korrigera och uppdatera information på kespa.se.
            • Eventuella referensnummer och hänvisningar till originalnummer finns endast i jämförande syfte och för att kunden enklare ska hitta rätt del. Delarna är inte att avse som originaldelar. 
            8. Information om Cookies

              Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.

              9. Personuppgifter

                • Genom att handla hos Kespa accepterar kunden Kespas dataskyddspolicy samt Kespas behandling av kunders personuppgifter. Kespa värnar om kundens personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla respektive kunds beställning. Kespa säljer eller vidareger aldrig kunders uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
                • Kespa ansvarar för behandlingen av personuppgifter som kunder lämnat i samband med köp. Kunders personuppgifter behandlas av Kespa för att kunna hantera beställningar samt vid de tillfällen då kunder har gjort ett aktivt val om att erhålla nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen för kunder och kundens individuella behov.
                • Nedan information är en summering av hur Kespa enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar kunders uppgifter.
                • 9.1 Vad är en personuppgift?
                • En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
                • 9.2 Vilka uppgifter lagrar Kespa?
                  För att kunna hantera kunders beställningar samt svara på frågor relaterade till specifik kunds order (kundtjänst) lagrar vi respektive kunds förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
                • Kunders uppgifter lagras så länge Kespa har en rättslig grund för att behandla kunders uppgifter, exempelvis för att fullfölja ingånget avtal mellan Kespa och kund eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
                • 9.3 Rättslig grund
                • I samband med ett köp behandlas kunders personuppgifter för att fullfölja avtal mellan kund och Kespa. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från kunden.
                • 9.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
                • 9.4.1 Betalleverantör
                • Vid genomförande av köp, delas information med Kespas betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer kunden att betala med faktura sparas även personnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda respektive parter mot bedrägeri. 
                  De betalleverantörer som Kespa använder sig av är Klarna och Mastercard/Visa samt Maestro. Shopify payments är betalplattform.
                • 9.4.2 Fraktbolag och tredje parts leverantör
                • För att kunna leverera kunders beställningar och fullgöra avtal måste Kespa dela specifik information med tredje parts leverantörs samt vid var tid aktuellt fraktbolag. Det som delas med respektive fraktbolag är förnamn, efternamn, telefonnummer samt adressuppgifter för leverans . Det som delas med tredjeparts leverantör är förnamn, efternamn, adressuppgifter samt orderinformation (ordernummer, artiklar). E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget samt tredjeparts leverantören för avisering. De fraktbolag Kespa samarbetar med är DHL.
                • 9.5 Rätten till tillgång
                • Kunden har rätt att få utdrag av all information som finns om denne hos Kespa. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
                • 9.6 Rätt till rättelse 
                • Kunden har rätt att be Kespa uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig eller inkorrekt.
                • 9.7 Rätten att bli glömd
                • Kunden kan vid var tid be Kespa om att dennes uppgifter ska raderas. Kespa förbehåller sig rätten att inskränka kundens rätt till radering i de fall Kespa har en rättslig förpliktelse (eller annan laglig grund) att lagra dennes information.  
                • 9.8 Ansvarig för dataskydd
                • Kespa är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter på kespa.se och för att tillse att rådande lagar och föreskrifter efterföljs.
                • 9.9 Så skyddar Kespa personuppgifter
                • Kespa använder sig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 
                  Kespa använder Shopify som plattform.
                10. Ändringar till de Allmänna Villkoren
                  • Kespa förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i de allmänna villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras på kespa.se. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med lagd order på kespa.se.
                  11. Tvist och lagval
                    • I händelse av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan Kespas kundtjänst och kunden, kan kunden vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan sådan kund lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
                    • Vid eventuell tvist följer Kespa beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
                      • Allmänna reklamationsnämnden
                      • Box 174
                      • 101 23 Stockholm
                      • www.arn.se
                    • I händelse av tvist ska dessa allmänna villkor tolkas i enlighet med svensk lag.