Kespa.se ägs av Kespa AB, ett privat aktiebolag med sitt säte i Malmö, Sverige- org.nr 559212-3441 (”Kespa”).
För att komma i kontakt med Kespa AB, vänligen skicka ett mail till contact@kespa.se med ditt ärende samt dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig. Du kan även nå kundtjänst genom att ringa 010- 207 00 96
Det är möjligt för både företag och konsumenter att göra beställningar på kespa.se. Kespa tillämpar köplagen för näringsidkare och konsumentköplagen samt distanslagen för konsumenter.
Nedan villkor gäller för näringsidkare.
För att handla på kespa.se måste du fyllt 18 år. Om du är under 18 år krävs det vårdnadshavares samtycke för att göra en beställning på kespa.se
2. Beställning och betalning- All försäljning från Kespa sker via ehandel (kespa.se).
- För att genomföra ett köp måste kunden acceptera de allmänna villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder sig kunden att följa dem.
- En orderbekräftelse kommer att skickas till den e-postadress kunden angav vid beställningen. I kundens orderbekräftelse framgår uppgifter om produkt (er), pris, fakturerings- och leveransadress.
- Kunden ska kontakta kespa@kespa.se omgående om denne uppmärksammar fel i orderbekräftelsen. Köpavtal träffas först när kespa.se bekräftat beställningen genom en skriftlig orderbekräftelse till kunden.
- I de fall en produkt/ vara skulle komma att utgå eller av annan anledningen ej levereras till kunden, kan kunden komma att erbjudas en likvärdig vara.
- Kunden kan välja att betala sitt köp genom kortbetalning (Mastercard, VISA och Maestro) via Shopify Payments
- Vidare kan kunder använda Klarnas lösningar (Klarna pay later, Klarna pay now, Klara Sliceit). Eventuell kostnad, samt upplägg för respektive presenteras i utcheckning. För mer information om betalningslösningar med Klarna och villkor, besök www.klarna.se.
- Företag kan även välja att betala via faktura (kreditprövning kan komma att ske). Fakturan skickas till angiven epostadress.
- Vid köp genom kortbetalning ska kortnummer, kortägarens namn, CVC-kod samt giltighetstid anges. Debitering av kundens konto sker när varorna skickas från Kespa till kunden.
- Säkra kortbetalningar med 3D-secure tillämpas.
- Betalning av varor kan endast ske i SEK.
- Varan förblir i Kespas ägo fram tills dess att full betalning för kundens gjorda beställning är erhållen.
- Inget lägsta ordervärde finns.
- Kespa levererar inom hela Sverige (undantaget öar utan regelbunden postgång).
- Kespa skickar, via tredjepartsleverantör (Dreamlogistics AB), genomförda beställningar enligt något av nedanstående alternativ.
- De fraktlösningar som erbjuds är:
- Privatperson
- Varubrev Postnord (för mindre artiklar)
- Leverans till DHL Servicepoint (utlämningställe)
- Företag
- DHL paket med företagsleverans
- Schenker paket
- Kespas normala leveranstider är 2-7 arbetsdagar beroende på artikel och leveransort (orter norr om Umeå kan ta någon dag längre). Notera att beställningar gjorda på helgdagar hanteras tidigast nästkommande arbetsdag.
- Vid förseningar kommer Kunden kontaktas omgående via mail för information med ny beräknad leveransdag och då ges möjlighet att makulera order.
- Vid frågor om leverans, vänligen skicka ett mail till leverans@kespa.se
- Restnoterad vara skickas när Kespa mottagit leverans från sin leverantör vilket innebär att delleverans (er) kan förekomma.
- Beställningar som överstiger ett ordervärde om 1250 SEK (inklusive moms) är fraktfria. För ordrar under 1250 SEK (inklusive moms) tillkommer en fraktavgift om 124 SEK (inklusive moms).
- Kespa skickar ut ett spårningsnummer till kundens angivna mailadress för att kunden ska ha möjlighet att följa dennes leverans, i de fall den valda fraktlösningen stödjer detta (gäller ej t.ex. varubrev).
- Kespa förbehåller sig rätten att debitera kunden för ej uthämtade paket till ett sådant belopp som hänför sig till kostnader Kespa upplupet som ett resultat av kundens underlåtenhet av att hämta ut skickat paket.
- Alla priser på kespa.se anges i SEK exklusive moms. Kunden kan även välja att se priser inklusive moms.
- Kespa reserverar sig för prisändringar oberoende orsak (inklusive felskrivningar) och förbehåller sig rätten att justera varornas pris löpande.
- Samtliga priser på kespa.se anges alltid utan fraktkostnad och andra förekommande avgifter. Fraktkostnaden framgår i kassan innan köp genomförs.
- Näringsidkare har rätt att reklamera defekt produkt inom två år.
- Kespa undersöker alla produkter, utan att bryta emballaget, innan de skickas till kunden. Skulle produkten likväl vara skadad eller felexpedierad när den anländer till kunden, åtar sig Kespa att kostnadsfritt åtgärda felet via utbytesvara.
- Kunden måste alltid kontakta Kespa för godkännande av returnering vid defekt vara.
- Klagomål, eventuella fel och defekter ska skickas utan dröjsmål till kespa@kespa.se efter uppdagad defekt. I mailet ska kunden ange namn, e-postadress, telefonnummer, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Reklamerar kunden inte felet inom 1 månad från det att denne mottagit varan, förlorar denne rätten att åberopa felet, om inte annat följer av garanti eller annan utfästelse.
6. Ansvarsbegränsning
- Kespa ansvarar inte för indirekta skador, följdskador eller förluster som kan uppstå på grund av produkten.
- Kunden ansvarar för att vid mottagandet och före montage att kontrollera att varan passar och uppfyller kraven för dennes applikation av produkten. Kespa ansvarar ej heller för skador som uppförs på grund av felaktigt montage där tillverkarens instruktioner ej följts.
- Kespa ansvarar inte för förseningar och/eller/fel på produkt (er) som hänför sig till omständigheter utanför Kespas kontroll (Force Majeure). Sådana omständigheter kan exempelvis vara (men ej begränsat till) (i) arbetskonflikt, (ii) eldsvåda, (iii) krig, (iii)myndighetsbeslut, (iv) pandemi och (v) förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Kespa ansvarar ej för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som gjorts av tredjepart respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Kespa reserverar sig för eventuella tryckfel på kespa.se såsom bild och skrivfel i produktbeskrivning och teknisk specifikation samt slutförsäljning av produkter. Kespa har rätt att när som helst korrigera och uppdatera information på kespa.se.
- Eventuella referensnummer och hänvisningar till originalnummer finns endast i jämförande syfte och för att kunden enklare ska hitta rätt del. Delarna är inte att avse som originaldelar.
7. Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att samla in statistik och för att se hur webbplatsen används. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.
- Genom att handla av Kespa accepterar kunden Kespas dataskyddspolicy samt Kespas behandling av kunders personuppgifter. Kespa värnar om kundens personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla respektive kunds beställning. Kespa säljer eller vidareger aldrig kunders uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
- Kespa ansvarar för behandlingen av personuppgifter som kunder lämnat i samband med köp. Kunders personuppgifter behandlas av Kespa för att kunna hantera beställningar samt vid de tillfällen då kunder har gjort ett aktivt val om att erhålla nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen för kunder och kundens individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur Kespa enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar kunders uppgifter.
- Om kunden är ett företag med anställda i, ansvarar kunden själv för att ge information om personuppgiftsbehandling.
8.1 Vad är en personuppgift?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
8.2 Vilka uppgifter lagrar Kespa?
- För att kunna hantera kunders beställningar samt svara på frågor relaterade till specifik kunds order (kundtjänst) lagrar Kespa respektive kunds förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Kunders uppgifter lagras så länge Kespa har en rättslig grund för att behandla kunders uppgifter, exempelvis för att fullfölja ingånget avtal mellan Kespa och kund eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
8.3 Rättslig grund
- I samband med ett köp behandlas kunders personuppgifter för att fullfölja avtal mellan kund och Kespa. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från kunden
8.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
- 8.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av köp, delas information med Kespas betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer kunden att betala med faktura sparas även personnummer. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda respektive parter mot bedrägeri.
- De betalleverantörer som Kespa använder sig av är Klarna och Mastercard/Visa samt Maestro. Shopify payments är betalplattform.
8.4.2 Fraktbolag och tredjeparts leverantör
- För att kunna leverera kunders beställningar och fullgöra avtal måste Kespa dela specifik information med tredje parts leverantörs samt vid var tid aktuellt fraktbolag. Det som delas med respektive fraktbolag är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. Det som delas med tredje parts leverantör är förnamn, efternamn, adressuppgifter samt orderinformation (ordernummer, artiklar). E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget samt tredje parts leverantören för avisering. Det fraktbolag Kespa samarbetar med är DHL.
8.5 Rätten till tillgång
- Kunden har rätt att få utdrag av all information som finns om denne hos Kespa. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
8.6 Rätt till rättelse
- Kunden har rätt att be Kespa uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig eller inkorrekt.
8.7 Rätten att bli glömd
- Kunden kan vid var tid be Kespa om att dennes uppgifter ska raderas. Kespa förbehåller sig rätten att inskränka kundens rätt till radering i de fall Kespa har en rättslig förpliktelse (eller annan laglig grund) att lagra dennes information.
8.8 Ansvarig för dataskydd
- Kespa är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter på kespa.se och för att tillse att rådande lagar och föreskrifter efterföljs.
8.9 Så skyddar Kespa dina personuppgifter
- Kespa använder sig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
- Kespa använder Shopify som plattform.
- Kespa förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i de allmänna villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras på kespa.se. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med lagd order på kespa.se.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.